Vad är CRM?

Vad är CRM?

CRM står för Customer Relationship Management och kan översättas med hantering av kundrelationer. CRM handlar om att kombinera effektiva affärsprocesser med teknik och om människans behov av att ha goda relationer för att uppnå gemensamma mål: att få nya kunder, att behålla de kunder man redan har – och att växa som företag.

CRM som strategi för bättre kundrelationer

CRM är också är en övergripande strategi för att hjälpa dig att förstå mer om dina kunder och deras behov och beteenden så att du kan utveckla bättre kundrelationer – vilket gynnar både dig och dina kunder. Det finns många olika strategier för att hantera kundrelationer och när det kommer till teknik och IT är det Salesforce som är världsledande på marknaden. Läs mer om Salesforce under fliken Varför Salesforce.

4front ger dig kundsystem - och ett starkare varumärke

När 4front implementerat och konfigurerat ditt CRM-system får du inte bara ordning och reda bland dina kundkontakter – alla med kundkontakt får också tillgång till rätt information om kunden. Det gör att rätt medarbetare får en enhetlig bild av kunden och att ni får möjlighet att ge en enhetlig bild av ert företag vilket stärker ert varumärke. Samtidigt känner sig er kund speciell och omhändertagen – en god kundrelation är etablerad och stora tidsvinster skapas.

CRM-systemet Salesforce - effektiva möten med molnet

Salesforce CRM-system låter er sedan enkelt hålla kontakt med kunder – och eftersom all kommunikation sker i molnet kan ni hålla kontakt lika enkelt per telefon och mail som via sociala medier eller andra digitala kanaler. Kontakten blir sömlös och ni kan möta kunden där hon befinner sig. Salesforce hjälper er att förstå var det är – snabbt och utan hårdvara. Möten blir mer effektiva och ditt företag signalerar närvaro, enkelhet och smidig kommunikation.

CRM anpassat efter ditt företag - för kundens bästa

CRM-system finns i olika varianter och är mycket anpassningsbara. Gemensamt för dem är att de ger ditt företag lösningar för att hantera varje aspekt av interaktionen med dina kunder, från försäljning till marknadsföring och kundservice, så att ni kan fokusera på er produkt eller tjänst – och på det kanske viktigaste av allt: kundrelationen.

Analytisk CRM - mervärden för kunden skapar lojalitet

Förutom att ni blir ett mer kundvänligt företag kan kunden dra stor nytta av er analytiska CRM. Ni kan till exempel erbjuda kunden tillgång till sina senaste köp, avtal eller någon form av självbetjäning. Att både erbjuda ovärdeliga mervärden och samtidigt visa på mjuka värden som till exempel öppenheten – tack vare möjligheten till analytisk CRM – skapar snabbt lojalitet och bygger en långsiktig kundrelation.

Social CRM - kommunikation och social närvaro

Social CRM är inte fullt så enkelt som det kanske låter. Det handlar om att du ska vara där dina kunder är – och vara närvarande. Kanske är det inte nödvändigt för ditt företag att ha Facebook, Twitter, Instagram och Youtube bara för att alla andra verkar ha det. Det viktiga är att det finns ett socialt forum där era kunder och prospekt kan nå er snabbt och enkelt, där det finns möjlighet att ställa frågor – och där de bemöts på det sätt som ert företag vill att era kunder ska bemötas. 

Missa inte social CRM när prospekten letar omdömen

Många prospekt – speciellt från större företag – har inga tankar på att delta själva i sociala forum utan letar bara omdömen om ert företag. De iakttar istället era medarbetares sociala interaktion med andra. Så tänk på att kommunicera enhetligt, var förstående och var närvarande. Då bygger ni långsiktigt goda kundrelationer även med de kunder och prospekt som inte deltar aktivt. Social CRM handlar om kundvård – så se till att du och dina medarbetare är experter på social CRM.

Streaming business - få informationen när den laddas ner

Begreppet streaming business, strömmande affärsinformation, har inte varit tillgänglig för marknaden så länge, trots att de flesta streamar musik och film mer eller mindre dagligen. Med inspiration i musikbranschens utveckling har det tagits fram ett kombinerat CRM- och säljverktyg där du som kund i Sverige får tillgång till alla Sveriges företag - med kreditinformation, viktiga nyckeltal, information från LinkedIn och så vidare. Du slipper lägga din tid på att leta information och kan fokusera på bearbetning och kundrelationer. 

 

Hitta dina mest lönsamma kunder med streaming business

Den största fördelen med streaming business är att du enkelt kan välja ut de kunder som har högst potential att bli lönsamma kunder för just ditt företag - och tack vare molnet är kundinformationen hela tiden uppdaterad. Ofta kombineras streaming business med smarta kampanjverktyg som ger säljare helt nya möjligheter - och det är samtidigt ett humant verktyg som utgår från vad CRM handlar om i grunden: relationer människor emellan.


Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer!

Kontakta oss