Varför CRM?

Varför CRM?

CRM handlar om goda kundrelationer. En kund som känner sig uppskattad, väl omhändertagen och har en bra relation med ett företag kommer tillbaka. Om företaget dessutom använder ett marknadsledande CRM-system och kan erbjuda sina kunder ordning och reda i allt från övergripande processer till små detaljer så kommer det att märkas – och kunden kommer inte bara stanna kvar utan också rekommendera er vidare. 

CRM ökar chanserna för tillväxt

Mouth-to-mouth marknadsföring – en kund som är så nöjd att hon sprider ordet om ett företag vidare – är reklam som inte kan köpas för pengar – och också det som gör att vissa företag förblir små eller medelstora när de andra växer och drar iväg.

CRM stärker varumärket

Precis som när det gäller att stärka varumärken handlar CRM om enhetlighet och igenkänning. För att det ska vara möjligt för ert företag att ha en gemensam bild av kunden behöver alla med kundkontakt ha tillgång till samma data – oavsett om kunden har kontakt med försäljning och chefer, kundtjänst och support, IT, lager eller marknad- och kommunikationsavdelningen.

Ordning och reda på kundinformationen

CRM-system ger dig möjlighet att ha effektiv ordning och reda kring det som rör ditt värdefullaste kapital: kundinformationen. Med CRM-system finns alla dokument och noteringar om kunden lättåtkomligt för alla som behöver tillgång till dem – detta sparar snabbt resurser. CRM-system ger dig alltså dels en enhetlig bild av kunden men det samlar också all viktig information enkelt och lättöverskådligt på ett och samma ställe.

Spara tid med effektiv CRM-automatisering

När CRM-systemet gjort det enkelt att hantera kundinformation är det dags att börja effektivisera de övriga processerna. Nu kan kunduppgifter hämtas snabbt och smidigt via internet och intresseanmälning automatiseras. Eftersom CRM-systemet är knutet till en riktig molnlösning får du alla fördelar av ständigt utvecklad och uppdatera teknik och slipper omstarter, driftsavbrott och hårdvarufel – här sparar du snabbt både tid och resurser.

CRM - grunden för en god kundrelation

Se till så att du har ett CRM-system så att tekniken blir din vän när det kommer till kundrelationer. Dina kunder väntar sig inget annat än snabb respons och ett professionellt bemötande. Det är inte alltid möjligt att svara i telefon personligen, svara på mail direkt eller ta hand om varje kund som om hon vore den enda – men med CRM-system får ditt företag möjlighet att vara det företag era kunder förtjänar. Men en stabil grund kan ni fokusera på det som ni gör bäst.

CRM för minnesvärda kunder

Även det enklaste CRM-systemet där alla med kundkontakt delar samma uppgifter kommer göra stor skillnad – både i det vardagliga arbetet och för era kunder. Det blir ordning och reda i systemen, alla som behöver det får samma uppgifter om kunden och en enhetlig bild av er kund. Era kunder får ett och samma bemötande, de slipper upprepa telefonnummer och mailadresser och de känner unika och precis så värda att minnas som de borde vara.


Vill du lära dig mer om CRM?

Läs mer om vad CRM är här